- SENASTE NYHETERNA
- Ny redaktör till strandvagen.se
- Ny drupalsida till strandvagen.se
- Kollega tillbaka i juletider
- Ny design och drupalsida till Omniplan
- Mobilanpassning av ackordscentralen.se
- Smart Inventorys hemsida, håll koll på och dokumentera dina saker
- Små ändringar på hemsida gjord i wordpress
- Sökmotoroptimering av texter till cykelbutik
- Ny design och sida åt FS-System
- Uppdatering av Drupal till ny version
- Ny wordpress sida - vararkitekter.se
- Uppdatering av rosenbergs.se
- Uppdatering av Prestashop
- Ny design och webbplats till Changeoflane
- Ny webbdesigner och Drupal-utvecklare
- Webbdesigner och Drupal-utvecklare
- UPPDRAG
- Ny design och drupalsida till Omniplan
- Mobilanpassning av ackordscentralen.se
- Smart Inventorys hemsida, håll koll på och dokumentera dina saker
- Sökmotoroptimering av texter till cykelbutik
- Ny design och sida åt FS-System
- Uppdatering av Drupal till ny version
- Ny wordpress sida - vararkitekter.se
- Uppdatering av rosenbergs.se
- Uppdatering av Prestashop
- Ny design och webbplats till Changeoflane
- Webbplats till byggföretag
- Mer om uppdraget som webbredaktör
- Elkraft AS väljer Drupal CMS
- Elkraft Finland får ny webbplats
- Modern logotyp till hälsosajt
- Ny hemsida för Ackordscentralen
- Video på hemsidan
- Webbdesign och hemsida till företag
- Webbplats utvecklad i Drupal
- ByUs sökmotoroptimerar Cogniti
- Webbplats till Grafiska Språnget
- Webbshop i PrestaShop till Exporent
- NYHETER
- Ny drupalsida till strandvagen.se
- Smart Inventorys hemsida, håll koll på och dokumentera dina saker
- Webbutveckling i Drupal CMS
- Ny webbdesigner och Drupal-utvecklare
- Webbdesigner och Drupal-utvecklare
- Mer om kontorsplats för Drupalutvecklare
- Interaktionsdesigner & Drupal-utvecklare
- Anna-Klara praktiserar hos ByUs
- Artister spelar för livet
- Nyanställd webbutvecklare
- Genomförd kurs i SEO
- Nya kursdatum 2011
- Webbutvecklare i Drupal
- Webbdesigner sökes för jobb
- Kundevent
- Utvecklare SQL
- TIPS
- Tips och förklaringar av metoder för mobilanpassning
- Använd sociala medier
- Bloggar hos Du&jobbet
- Skribent hos nätverk
- Webbyrån bloggar
- Tips om enkel webbstrategi
- Sidewiki
- Strandvagen.se blir uppmärksammad
- Kursen Att skriva för webben
- En introduktion till Google Wave
- Webb 2.0
- Kontorsplatser i Stockholm
- Hur blev eon.se bäst?
- Festvåningar på Djurgården
- Utveckling och ljud
- Sökmotoroptimering
- Publiceringsverktyg
Utveckla din närvaro i Sociala medier
2011-01-05
Sociala medier har blivit en allt viktigare del för att företag ska synas på Internet. Sociala medier används för att informera sin målgrupp om t.ex. erbjudanden och vad företaget arbetar med just nu. Många kunder ställer gärna frågor angående produkter eller tjänster via sociala medier. Att arbeta med sociala medier stärker varumärkets identitet.
De vanligaste sociala medierna är bloggar, twitter och facebook. Vi rekommenderar att man använder sig av åtminstone en av dessa kanaler för att visa sin närvaro på Internet.
Blogg
På en blogg kan man skriva hur långa eller korta inlägg man vill. I inläggen kan man ha text, bilder, röstklipp och videoklipp. Det går att dela upp sin blogg i kategorier, som man kan lägga sina inlägg i.
Man kan ha en extern blogg som man kopplar till sin hemsida eller ha bloggen på sin hemsida. Bra bloggverktyg är blogg.se och wordpress.com. Båda två går att ha som både extern blogg och koppla till en URL på din hemsida.
I stället för blogg kan även ha nyheter, som man uppdaterar kontinuerligt på sin hemsida.
Med 140 tecken per inlägg uppdaterar man vad man gör just nu. Det går att göra "retweet" på det någon annan skrivit, det vill säga uppdatera det på sin egen sida samt twittra till andra personer. På twitter är det vanligt att man länkar till olika sidor samt att man skriver ett #-tecken framför ett ord för att det inlägget ska hamna i en viss kategori.
På twitter kan man följa en person och då får man se uppdateringarna som den personen gör på sin egen sida.
Man kan koppla ihop twitter med sin hemsida, så att det man twittrar syns på hemsidan. Till exempel såhär, där man kan se hur ByUs webbyrå twittrar.
Facebook används av väldigt många privatpersoner och har därför blivit en bra plats för att nå många nya kunder. På facebook kan man antingen skapa en grupp eller en Fanpage till sitt företag.
Fanpage
Med en Fanpage skapar du en bas med medlemmar. Du kan lägga ut foton och länkar samt skriva i en logg. Din Fanpage blir som ett litet community på Facebook, där du kan kommunicera med din medlemsbas. Man kan skapa en speciell landningsflik där erbjudanden nyheter och annan viktig information kan visas. Fanpages indexeras av Google vilket är väldigt positivt för ditt företag. Administratörens inlägg syns hos medlemmarnas nyhetsflöden. Du kan skicka meddelande till alla dina medlemmar.
Grupp
I en grupp kan du också bjuda in medlemmar, skapa diskussioner genom loggen och lägga upp bilder. Däremot finns en begränsning på antalet medlemmar samt hur många medlemmar ett nyhetsbrev kan skickas ut till. Dina inlägg syns inte heller hos medlemmarna eftersom en grupp är en del av administratörens profil.
Vill du ha hjälp med sociala medier och hur ditt företag bör använda det på bästa sätt? Kontakta då Helena Söderqvist på 070-886 68 86 eller helena.soderqvist@byus.se